tiistai 24. toukokuuta 2016

MY DIET PLAN - Plant-based Vegan

Mun ruokavaliossa on tapahtunut aika suuria muutoksia viimeisten kuukausien aikana. Kaikki alkoi siitä, kun sain tietää että en saa syödä vehnää enää ollenkaan. Siinähän meni ihan koko tuttu ja turvallinen ruokavalio mönkään. Piti luopua leivästä, pastasta yms. Olin viikon gluteenittomana, kunnes YouTube feedissä tuli vastaan Carli Bybelin "Going Vegan?"-video. Ensimmäinen ajatus otsikosta oli tyypillinen "just, mikä viherpiipertäjä juttu tämä nyt on". Katsoin videon kuitenkin ja myös tämän linkkaaman toisen videon "The Best Speech You Will Ever Hear". En olisi varmaan muuten katsonut kyseistä puhetta, mutta muistin että mun saksalainen au pair kaveri oli kertonut videosta ja sanoi alkaneensa vegaaniksi sen jälkeen. Katsoin aamuyöllä sängyssä puhetta ja ennen puolta väliä mulle oli ihan selkeää etten enää koske eläinperäisiin tuotteisiin.  

"Vegaani on henkilö, joka ei syö mitään eläinkunnasta peräisin olevia tuotteita kuten lihaa, kalaa, munia, maitotuotteita ja niiden johdannaisia. Vegaani ei myöskään osta eläinperäisiä vaatteita, kuten nahkaa ja villaa, eikä tue palveluita, jotka perustuvat eläinten riistoon."

En ole vielä täysin vegaani, koska osa kosmetiikka tuotteistani ei ole vegaaneja, mutta en ole ainakaan ostanut enää eläintestattuja tuotteita. Nahkatuotteista en luovu, koska niiden pois antaminen ei auttaisi enää. Yritän kovasti siirtyä kokonaan vegaaniksi, mutta tällä hetkellä olen vain kasvispohjaisella ruokavaliolla.

vegan

En halunnut mainita asiasta blogissa ennen kuin tiesin, että vegaanisuus on varmasti mun juttu ja olen kerännyt tarpeeksi tietoa siitä, puhuakseni siitä "julkisesti". Olen ollut nyt melkein kaksi kuukautta kasvispohjaisella ruokavaliolla. Olen käynyt ravitsemusterapeutin kanssa läpi, että saan varmasti kaikki tarvittavat vitamiinit ja proteiinia. Mistään luopuminen ei ole ollut vaikeaa ja ei ole ollut yhtäkään hetkeä, että olisi harmittanut. Useimmissa ravintoloissa on edes yksi vegaaninen annos ja aina pystyy tilaamaan pienien muutoksien kera. Mä oon jokaisen tarjoilijan unelma asiakas vaativine toiveineni. Ihan yhtälailla pystyn syömään roskaruokaa, kuin ennenkin. 

Lähipiiri on ollut tukena, enkä ole saanut yhtään niin paljon "No mistä saat proteiinia?" kommentteja, kuin mitä alunperin luulin. Aina on joku joka ei ymmärrä, mutta sitten sanon vain että ei mun ruokavalion muutos ole mitenkään heiltä pois. Päin vastoin. Amerikassa mun host äiti oli aina ajoittain kasvispohjaisella ruokavaliolla ja siellä totuin syömään jo soijarouhetta yms. Opin myös monia herkullisia vegaani reseptejä sieltä. 

vegan2

Kasvisruokavaliolla ihminen ei saa B12-vitamiinia joka saadaan lihasta, joten tätä otan sitten purkista. B12 varastoituu, joten ensimmäisenä kuukautena en ottanut sitä ollenkaan.  Sitä lisätään soijatuotteisiin, kuten esimerkiksi soijamaitoihin. Niitä juon vain kahvin kanssa ja smoothieissa, eli sitä ei sieltä kuitenkaan tulisi tarpeeksi. D-vitamiinia ravitsemusterapeutti suositteli ottamaan muuten vain, koska Suomen aurinko ei kuulemma siihen riitä. Lisäksi jodia saadaan normaalisti vilja-, maito-, sekä lihatuotteista. Eli vähän hankala kombo mulle. Siksi lääkäri suositteli käyttämään jodioitua suolaa, mikä kuulemma sitten riittää siihen. 


vegan3


Eniten mua harmittaa vehnästä luopuminen! Kerroinkin jo aikaisemmin että mulla on todettu ruis-ohra-vehnärasitusanafylaksia. Oikea kunnon sanahirviö. Jos siis syö jotain noista ja teen jotain missä sykenousee tai tulee lämmin, saa siitä allergista ihottumaa ja pahimmassa tapauksessa menee anafylaktiseen shokkiin. Luulin aluksi että saisin syödä pieniä määriä, jos en urheile tai tee mitään raskasta sen jälkeen. Lääkäri kuitenkin murskasi pienen toivonjyväseni ja sanoi että ei mitään enää mikä sisältää vehnää, ohraa tai ruista. Eihän sille mitään voi, mutta kyllä vähän harmittaa. Onneksi sen kanssa kuulemma oppii elämään nopeasti ja hetkessä sitä oppii mitä saa syödä ja mitä ei. Samoin vegaanituotteiden etsimisessä se on ainaista pakettien lukua, mutta kun sen kerran lukee ei sitä uudestaan tarvitse vilkaista. Lisäksi vegaanituotteet-sivuilta on todella helppo katsoa mitkä tuotteet ovat vegaaneja ja mitkä ei. 

Yritin nyt tiivistää kaiken suht lyhyeksi postaukseksi, koska voisin puhua tästä ikuisuuden. En siis paasaa ja sano että kaikkien pitäisi ruveta vegaaniksi, kerron vain omasta ruokavaliostani, koska tiedän että monia se kiinnostaa. Kysymykset ovat aina tervetulleita. En vielä ole mikään vegaaninero ja joka päivä opin uusia asioita. 

Ensi kertaan! <3 xo


2 kommenttia:

  1. Ruissista tuskin joudut luopumaan mutta rukiista ehkä! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahah hups olin kirjottanut ihan ajatuksissani!:D

      Poista